Wisielec

awatar swiatWielki arkan XII Wisielec jest jednym z najbardziej tajemniczych wielkich arkanów. Już sam jego numer jest znaczący, ponieważ wskazuje na zamknięcie archetypowego cyklu dwunastkowego (12 miesięcy, 12 znaków zodiaku, 12 pokoleń Izraela, 12 apostołów, 12 półtonów składających się na pełną skalę muzyczną itp.).
Ponadto dość powszechnie wiąże się ten wielki arkan z wielkim arkanem XXI Świat, kończącym cały cykl, na zasadzie odwrotności dwóch numerów: 12 – 21. Zresztą Wisielec sam w sobie jest odwrotny (odwrócony), ponieważ wisi do góry nogami czy też głową w dół.
Najbardziej narzuca się więc taka jego interpretacja, że karta ta pokazuje patrzenie na świat z odwrotnej niż ziemska perspektywy. Przypominam sobie, że kiedy w 1994 współpracowałem z czołową polską channelistką, Elą Nowalską, i pokazywałem jej podglądy czakr dokonywane przez Klarę Wojant w postaci rysunków przedstawiających symboliczne formy stanowiące układy siedmioelementowe o barwach zgodnych z ogólnie przyjętą konwencją (od czerwonej muladhary do fioletowej sahasrary), zaświatowe istoty duchowe, „oglądające te obrazki oczami Eli”, prosiły o ich odwracanie do góry nogami, dając do zrozumienia, że dla nich górą i tym, co ich najbardziej interesuje jako wyznacznik duchowego rozwoju ludzi, jest muladhara.

 

Podgląd czakr Podgląd czakr odwrócony
Różnicę między normalną ziemską perspektywą a odwróconą perspektywą Wisielca można zinterpretować jako różnicę pomiędzy punktami widzenia małego ja i wyższego, większego Ja. W taki sposób zinterpretowałem wielki arkan XII w „Tarocie Apokalipsy”, pokazując Wisielca jako wielką postać, a uosobienie ziemskiego ja, któremu Wisielec podaje pomocną dłoń – jako postać znacznie mniejszą. Drabina, na której wisi Wisielec, to drabina Jakubowa, po której schodzi się z nieba na ziemię lub wchodzi się z ziemi do nieba. Ten pierwszy wariant przedstawia karta Wisielec (w Tarocie Apokalipsy jest nim Chrystus), ten drugi – karta Świat (w Tarocie Apokalipsy jest nim Oblubienica Boga, czyli ludzkość wstępująca z ziemi do Nowego Jeruzalem – na karcie Wisielec mała kobieta na dole jest właśnie tą Oblubienicą, ale na samym początku drogi).

 

12_Hangman EN_PL21_World EN_PL
W astrologii odpowiednikiem odwróconej perspektywy jest oś Werteks-Antywerteks. Uzyskuje się ją tak, że odwraca się horoskop do góry nogami, traktując Medium Coeli (najwyższy punkt ekliptyki nad horyzontem, górowanie, południe) jako Imum Coeli (najniższy punkt ekliptyki pod horyzontem, północ) – i na odwrót – a następnie określa się oś Ascendent-Descendent dla „ko-szerokości” geograficznej, czyli szerokości geograficznej dopełniającej ją do 90° (np. dla szerokości geograficznej Warszawy = 52°14ʼN będzie to 37°46ʼN). Jeśli porównamy pod tym względem horoskopy normalny i odwrócony w taki właśnie sposób, to okaże się Werteks pierwszego jest Ascendentem drugiego i na odwrót. Ma to ciekawą konsekwencję, ponieważ Werteks znajduje się po stronie zachodniej, descendentowej, a w horoskopie odwróconym jest Ascendentem, czyli jest po stronie wschodniej. Jeżeli chcielibyśmy to zinterpretować, to wyszłoby na to, że Ja i Ty zamieniają się jakby miejscami, czyli oglądam w ten sposób siebie jako swoje Ty, a swojego partnera – jako moje własne Ja.
W „Tarocie Apokalipsy” jest określony system korespondencji między elementami astrologicznymi a poszczególnymi kartami, zgodnie z którym Wisielcowi przyporządkowany jest Neptun, a Neptunowi i Wisielcowi – dziewiątki (Neptun jest dziewiąty w ramach sekwencji: Słońce, Księżyc, Merkury, Wenus, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton). Zobaczmy zatem, jak motyw Wisielca przejawia się na dziewiątkach „Tarota Apokalipsy”, których znaczenia nie mają, nawiasem mówiąc, pretensji do tego, by odpowiadać znaczeniom wróżebnym, do jakich przywykli poszczególni tarociści-praktycy.
Dziewiątkom przyporządkowałem cztery spośród dwunastu przykazań – te o najbardziej duchowym znaczeniu. Na Dziewiątce Pentakli (Czcij ojca swego i matkę swoją) widzimy papieża całującego Ziemię Matkę, ku której skierowani jesteśmy naszą muladharą. Ten gest wyraża jakby wspomniany wyżej punkt widzenia zaświatowych istot duchowych, zainteresowanych wibracją Ziemi, a także odwrócenie w relacji Medium Coeli – Imum Coeli.

 

9 Pentacles EN_PL9 Swords EN_PL
Na Dziewiątce Mieczy, która ilustruje przykazanie „Kochaj bliźniego swego jak siebie samego”, chodzi o wspomnianą zamianę w relacji Ja – Ty, w której Ty (bliźni) staje się jakby tym samym, co Ja. Jest to nawiązanie do tego, na co wskazałem w związku z astrologicznym Werteksem w relacji do Ascendentu.
Na Dziewiątce Pucharów (Kochaj Boga swego całym sercem swoim) pokazuję jakby tę Oblubienicę z karty Wisielec, która wyciąga rękę do góry, by uchwycić palec Oblubieńca.

 

9 Cups EN_PL9 Wands EN_PL
Na Dziewiątce Kijów (Będziesz dzień święty święcił) chodzi o relację dni powszednie – dzień święty. Zwykłą perspektywą ziemską jest sześć dni roboczych. Niedziela jest odwróceniem tej perspektywy. Powinniśmy wtedy stawać się właśnie Wisielcami.

3 comments

  1. Witam. Bardzo ciekawy artykuł. Tak się składa, że u mnie wisielec przypadł na 1 cykl w którym jestem obecnie (zresztą fatalnie karmiczny), a w 2 mam kartę świat…Chyba mogę rozumieć to tak, że moje życie będzie odwrotnością obecnego, gdy wejdę całkiem 2 cykl? Zostało mi jeszcze ponad 10 lat w 1 cyklu, ale od niedawna widzę zmiany, które zdają się być mocno pozytywną odwrotnością.

    Polubienie

Skomentuj

