Elementy astrologiczne w Tarocie Magów, część I

awatar swiat„Tarota Magów” Jana Witolda Suligi można z pewnością zaliczyć do „polskiej szkoły tarota”, zgodnie z tym, jak rozumiem tę etykietkę – jest bardzo interesującą, oryginalną propozycją, nie trzymającą się tępo klasycznych wzorów. Właśnie zacząłem się przyglądać tym kartom – uważnie i z zaciekawieniem.
W pierwszej kolejności zwróciłem uwagę na symbole astrologiczne, bo te akurat znam i rozumiem. Zostały one zastosowane w sposób systemowy, ale tę systemowość da się zauważyć tylko na blotkach i na kartach dworskich. Jeżeli chodzi o blotki, zasadnicza koncepcja została zaczerpnięta z „Thoth Tarot” Crowleya. Polega ona na tym, że Asy (w talii tej nie są one w taki sposób nazywane, ale oznaczone są literami: przy buławach jest to T, przy kielichach A, przy mieczach R, przy pentaklach O – razem: TARO) reprezentują zapewne całość żywiołu, a reszta blotek dziali się na trzy grupy, odpowiednio do podziału znaków zodiaku na trzy jakości: kardynalną, stałą i zmienną.
Dwójki, trójki i czwórki reprezentują jakość kardynalną, czyli w żywiole ognia (buławy) będą oznaczone symbolem znaku Barana, w żywiole wody (kielichy) symbolem znaku Raka, w żywiole powietrza (miecze) symbolem znaku Wagi, a w żywiole ziemi (pentakle) symbolem znaku Koziorożca.
Piątki, szóstki i siódemki reprezentują jakość stałą, czyli w żywiole ognia (buławy) będą oznaczone symbolem znaku Lwa, w żywiole wody (kielichy) symbolem znaku Skorpiona, w żywiole powietrza (miecze) symbolem znaku Wodnika, a w żywiole ziemi (pentakle) symbolem znaku Byka.
Ósemki, dziewiątki i dziesiątki reprezentują jakość zmiennną, czyli w żywiole ognia (buławy) będą oznaczone symbolem znaku Strzelca, w żywiole wody (kielichy) symbolem znaku Ryb, w żywiole powietrza (miecze) symbolem znaku Bliźniąt, a w żywiole ziemi (pentakle) symbolem znaku Panny.
JWS odchodzi, i słusznie, od zastosowanego przez Crowleya dodawania na blotkach do znaków zodiaku również symboli planetarnych jako elementów różnicujących znaczenia poszczególnych kart (na przykład Dwójka Buław to Mars w Baranie, Trójka Buław Słońce w Baranie, Czwórka Buław Wenus w Baranie), gdyż w takie przyporządkowania muszą pozostać arbitralne, jako że blotki umożliwiają tylko 36 kombinacji, a różnych kombinacji pozycji siedmiu planet w dwunastu znakach jest 84. JWS różnicuje więc poszczególne grupy blotek za pomocą innych symboli. Na przykład na Dwójce Buław mamy w znaku Barana połączenie symbolu Wenus z symbolem Marsa (tak to przynajmniej rozumiem), na Trójce Buław mamy alchemiczny symbol siarki itp. Symbole planet pojawiają się na blotkach tylko w funkcji władców znaków, ale tylko na niektórych z nich.

SONY DSC
Inne symbolicznie znaczące elementy na blotkach to na przykład astrologiczna Gwiazda Magów na Siódemce Buław, kwadrat magiczny o sumie liczb w rzędach, kolumnach i na przekątnych = 34 na Ósemce Buław (ale z innym układem liczb niż znany kwadrat magiczny nad skrzydłem anioła z Melancholii Dürera) albo też inny kwadrat magiczny, na Czwórce Pentakli, o sumach liczb = 15 (czyżby magiczny kwadrat diabelski?).

SONY DSC

D04 DISKS FOURNawiasem mówiąc, ta Czwórka nawiązuje do karty z Thoth Tarot Crowleya również przez to, że na czterech pentaklach znajdują się symbole żywiołów. Ja bym jednak rozmieścił je inaczej, tak by zgadzały się one ze zwierzęcymi symbolami żywiołów na karcie Świat, co by miało miejsce, gdyby tę kartę z Tarota Magów (czy też z Thoth Tarota) przekręcić o 90° zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Na kartach dworskich zasada astrologiczna jest taka, że Królowie reprezentują całość żywiołu, którego symbol znajduje się w prawym dolnym rogu karty – i w tym sensie mają pozycję analogiczną do asów, natomiast pozostałe karty są opatrzone każdorazowo symbolami dwóch sąsiednich znaków zodiaku, umieszczonych odpowiednio w lewym dolnym i w prawym górnym rogu, przy czym na przynależność danej figury do właściwego jej żywiołu wskazuje znak umieszczony w prawym górnym rogu. Biorąc od tej strony, znaki kardynalne przyporządkowane są królowym (Królowa Buław Baran, Królowa Kielichów Rak, Królowa Mieczy Waga, Królowa Pentakli Koziorożec), znaki stałe rycerzom, a znaki zmienne giermkom.

SONY DSC
Przechodzenie od znaku do znaku po przekątnej karty ma zapewne nadać jej dynamikę – i w tym układzie królowie byliby statyczni. W ujęciu rycerzy w Tarocie Magów zwraca uwagę nawiązanie do talii Crowleya, mianowicie wizerunkowo ci rycerze odpowiadają księciem z Thoth Tarot i wzorowani są ogólnie na karcie Rydwan z Thotha, w szczególności wykorzystując silnie energetyczny motyw centralnego koła. JWS umieszcza w nich zwierzęce symbole poszczególnych żywiołów, wprowadzając wszakże jedną zmianę – pucharom (woda) przyporządkowuje wizerunek człowieka, a mieczom (powietrze) wizerunek orła. Crowley robi to w sposób odwrotny. W istocie funkcjonują w tym względzie dwie różne tradycje.

A07 THE CHARIOTC12 CUPS PRINCED12 DISKS PRINCE
Dynamikę figur dworskich z podwójnymi oznaczeniami zodiakalnymi charakteryzuje każdorazowo w szczegółowy sposób jej wizerunek. Na przykład na Giermku Mieczy, przypisanym zasadniczo znakowi Bliźniąt, przedstawiony jest stosunek ziemi (znak Byka) i powietrza (znak Bliźniąt). Giermek ten stoi pewnie nogami na ziemi, co daje mu oparcie i poczucie bezpieczeństwa.

SONY DSC

Ma on zresztą tarczę, w której środku widzimy symbol planety Ziemia wpisany w kwadrat, wokół którego wypisana jest magiczna formuła łacińska: „Nihil mali capiat me”, co znaczy mniej więcej: „niech nic złego się mnie nie ima”. Niestety, na karcie jest błąd: zamiast „capiat” napisanej jest „copiat”. Korektor nie dopatrzył. A powinien, bo to przecież formuła magiczna, więc, błędnie napisana, może się ona okazać przeciwskuteczna. Chyba że jest to świadomy zamysł autora talii, żeby pokazać giermka jako osobę niedoświadczoną, niedouczoną – słynnego „ucznia czarnoksiężnika”. Ale czy można zakładać, że użytkownicy talii znają łacinę i nie przyjmą tej karty w dobrej wierze jako skutecznego amuletu?
Page of Swords EN_PLNawiasem mówiąc, występuje nieoczekiwana zbieżność między tym Giermkiem Mieczy a Waletem Mieczy z „Tarota Apokalipsy”, który też opędza się od Złego. Systemowo ten Walet Mieczy przyporządkowany jest w Tarocie Apokalipsy karcie Pustelnik, więc wiadomo, jakie zło może mu zagrażać: potwory, które wyłaniają się z jego umysłu w trakcie praktyk medytacyjnych czy też ascetycznych. I istotnie powrót na ziemię jest najlepszym sposobem na te upiory.

Cdn.

2 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s