Miecze w Tarocie Marsylskim

swiat (Small)Miecze w Tarocie Marsylskim CBD mają ostrza czerwone, błękitne lub wyobrażone są przez coś, co w ogóle nie jest podobne do miecza, jest wygięte w łuk i ma kolor czarny jako dominujący. Na blotkach nieparzystych (1, 3, 5, 7 i 9) zawsze jeden miecz jest ustawiony na sztorc i ma ostrze czerwone. Na blotkach parzystych w ogóle nie ma mieczy, tylko te tajemnicze, rozłożone symetrycznie, przecinające się na górze i na dole łuki. Z wyjątkiem dziesiątki, na której ósemka łuków uzupełniona jest przez dwa miecze o ostrzach błękitnych, stykających się szpicami. Spośród czterech kart dworskich król, królowa i rycerz mają miecze o ostrzach czerwonych, natomiast miecz waleta ma ostrze błękitne. Jest jeszcze miecz na karcie Sprawiedliwość – o ostrzu błękitnym.

e01e09e10

e12e11a08

Dla zinterpretowania wszystkich tych mieczy dużą pomocą jest As Mieczy. Trzyma go jakaś prawa dłoń wychylając się z fal wodnych otoczonych promieniami światła. Prawa dłoń jest symbolem ludzkiej aktywności, zwłaszcza że widzimy ją również jako dzierżącą kij na Asie Kijów. Człowiekowi wykształconemu filozoficznie od razu się to skojarzy z intelektem czynnym Arystotelesa, który w takiej kolorystycznej interpretacji ma naturę raczej ognistą niż powietrzną. Aktywność tego miecza podkreśla okoliczność, że na górze wchodzi on w środek koła, którego obwodem jest korona. Jest w tym łatwo rozpoznawalna symbolika falliczno-waginalna określająca aktywność intelektu jako penetrację przedmiotu. Warto w tym kontekście przypomnieć sobie co w Starym Testamencie oznacza wyrażenie „poznać kobietę”. Nawiasem mówiąc „żeński” rodzaj aktywności poznawczej, który powinien uzupełniać „męską” strategię jako penetrację przedmiotu, polega na jego okrążaniu ze wszystkich stron, przyglądaniu mu się kolejno ze wszystkich możliwych punktów widzenia.

Ta penetrowana korona ma zasadniczo znaczenie denara, żywiołu ziemi, założonego w tym układzie jako przedmiot poznania. Ale ma też ona znaczenie ukoronowania, zwieńczenia, co oznacza, że poznawanie prawdy uznane zostaje za najwyższy rodzaj ludzkiej aktywności – również zgodnie ze stanowiskiem Arystotelesa.

Skoro zaś interpretujemy czerwone ostrze miecza jako intelekt czynny, to nie pozostaje nam nic innego niż miecz z ostrzem błękitnym uznać za intelekt bierny, tzn. za prawdę poznaną od strony jej konkretnej treści. Na to, że jest to prawda już poznana, którą można sobie teraz w bierny sposób kontemplować, wskazuje okoliczność, że te dwa miecze z błękitnymi ostrzami są na dziesiątce, czyli karcie kończącej całą sekwencję blotek. Najpierw jednak ta prawda (intelekt bierny) jest głęboko ukryta w trudnej do przeniknięcia materii, co symbolizuje czarny kolor na łukach wyobrażających miecze.

Niebieskie ostrze miecza w (lewej!!!) dłoni Waleta Mieczy wskazuje na to, że jest on dopiero na etapie biernego przyjmowania do wiadomości tego, co już zostało poznane przez innych, starszych od niego. Sprawiedliwość zaś trzyma ten miecz z błękitnym ostrzem w prawej dłoni, co ma znaczenie takie, że ona tylko aktywnie stosuje istniejące już i nie przez nią ustanowione prawa i zasady ogólnej sprawiedliwości.

Mieczowe karty dworskie w CBD Tarot de Marseille

the-chariota07e14

e13e11e12

Oglądając te karty, można zauważyć, że mają one związek z wielkim arkanem VII Rydwan. Chodzi po pierwsze o te półksiężyce na ramionach, widoczne na karcie Rydwan, które ma również Król Mieczy. Ma je również postać na karcie Rydwan w talii RW. A jeden półksiężyc (tylko na lewym ramieniu) ma Rycerz Mieczy. Porównując tego Rycerza z Rydwanem, zauważymy też, że na Rydwanie są dwa konie, a Rycerz ma tylko jednego konia. Można założyć, że Rydwan i Król reprezentują całość zagadnienia, a Rycerz jest jednostronny, reprezentuje tylko jeden aspekt sprawy.

Król trzyma swój miecz z czerwonym ostrzem w prawej dłoni, a w lewej ma żółty sztylet. Idąc tropem czerwonego miecza, można powiedzieć, że Królowa jest prawą ręką Króla, a Rycerz – jego lewą ręką. Z kolei Walet Mieczy, na podobieństwo Króla, też ma coś w obu rękach – niebieski miecz w lewej, a kij – w prawej.

O swojej interpretacji czerwonego miecza jako intelektu czynnego, a niebieskiego miecza jako intelektu biernego pisałem już wcześniej. Teraz mogę jeszcze dodać, że ten miecz wskazuje na to, że Walet uczy się wiedzy zdobytej przez innych, a kij – na to, że konfrontuje tę wiedzę z praktyką i ta praktyka jest dla niego ważniejsza, patrzy przecież w ziemię.

Naprawdę ciekawe kody zawarte są w tej talii.

Engeldaheim.de

One comment

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s